vineri, 29 noiembrie 2013

Cetatean palestinian stramutat. Protectie. CJUE. C-31/09, Bolbol



Un palestinian stramutat beneficiaza de protectia sau de asistenta Agentiei Organizatiei Natiunilor Unite pentru Refugiatii Palestinieni numai atunci cand acesta recurge efectiv la protectia sau la asistenta mentionata.
Comunicat CJUE: “Organizatia Natiunilor Unite a creat Agenția ONU de Ajutorare și Construcție pentru Refugiații Palestinieni din Orientul Apropiat (UNRWA) in scopul de a furniza ajutor si asistenta palestinienilor stramutati care se gasesc in Liban, Siria, Iordania, Cisiordania si in Fasia Gaza. Serviciile UNRWA sunt in principiu accesibile palestinienilor care traiesc in aceste teritorii si care si-au pierdut atat domiciliul cat si mijloacele de subzistenta in urma conflictului din 1948, precum si descendentilor acestor persoane.
Conventia de la Geneva (Conventia de la Geneva din 28 iulie 1951 privind statutul refugiatilor)  defineste cui si in ce imprejurari i se poate recunoaste calitatea de refugiat si ce implica aceasta recunoastere. In contextul Uniunii Europene, obligatiile care decurg din conventie sunt reluate in Directiva 2004/83 (Directiva 2004/83/CE a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind standardele minime referitoare la condițiile pe care trebuie sa le indeplineasca resortisanții țarilor terțe sau apatrizii pentru a putea beneficia de statutul de refugiat sau persoanele care, din alte motive, au nevoie de protecție internaționala și referitoare la conținutul protecției acordate (JO L 304, p. 12, Ediție speciala, 19/vol. 7, p. 52).
Potrivit conventiei, termenul „refugiat” este aplicabil oricarei persoane care, in urma unor temeri justificate de a fi persecutata datorita rasei, religiei, nationalitatii, apartenentei la un anumit grup social sau opiniilor sale politice, se afla in afara tarii a carei cetatenie o are și care nu poate sau, datorita respectivei temeri, nu dorește protectia acestei tari; sau oricarui apatrid ce se afla in afara țarii in care avea reședința obișnuita si care nu poate sau, din cauza acestei temeri, nu dorește sa se intoarca in respectiva țara.
Totusi, conventia prevede ca aceste dispozitii nu se aplica persoanelor care beneficiaza in prezent de protectie sau de asistenta din partea unui alt organism al Natiunilor Unite decat Inaltul Comisariat ONU pentru Refugiati (ICNUR), precum UNRWA. Totusi, atunci cand aceasta protectie sau asistenta inceteaza, indiferent de motiv, fara ca situatia persoanelor sa fie solutionata definitiv, acestea beneficiaza de drept de conventia mentionata.
In 2007, Nawras Bolbol, apatrida palestiniana, a sosit in Ungaria impreuna cu sotul sau, plecand din Fasia Gaza in temeiul unei vize. Aceasta a formulat o cerere de azil la oficiul ungar al imigratiei intrucat nu dorea sa se intoarca in Fasia Gaza din cauza starii de insecuritate existente acolo ca urmare a confruntarilor curente dintre Fatah si Hamas.
Bolbol nu a recurs la protectia si la asistenta UNRWA atunci cand se afla inca in Fasia Gaza, insa arata ca este eligibila pentru a obtine protectie si asistenta din partea acesteia ca urmare a legaturilor sale de rudenie. Aceasta considera ca poate pretinde recunoasterea neconditionata a calitatii sale de refugiat in calitate de palestinian rezident in afara zonei de operatiuni a UNRWA.
Oficiul pentru Imigratie ungar a refuzat sa des curs cererii acesteia intrucat nu a parasit tara de origine ca urmare a persecutiilor pentru motive de apartenenta rasiala sau religioasa, de nationalitate sau din alte motive politice si ca nu avea dreptul sa i se recunoasca automat statut de refugiat.
Doamna Bolbol a introdus o actiune impotriva acestei decizii la Fővárosi Bíróság (Tribunalul Municipal din Budapesta, Ungaria), care trebuie sa examineze daca normele specifice ale conventiei aplicabile palestinienilor stramutati pot fi invocate cu privire la doamna Bolbol. In acest context, instanta ungara a solicitat Curtii sa stabileasca daca o persoana beneficiaza de protectia sau de asistenta UNRWA ca urmare a simplului fapt ca are dreptul la aceasta protectie sau asistenta sau daca este necesar ca aceasta sa fi recurs efectiv la protectie sau asistenta.
Curtea reaminteste ca, desi termenul de refugiat palestinian se aplica oricarei persoane care a pierdut atat domiciliul cat si mijloacele de subzistenta in urma conflictului din 1948, si alte persoane pot pretinde sa beneficieze de asistenta sau de protectia UNRWA. Curtea constata ca, in urma ostilitatilor ulterioare din regiune, alte grupuri de palestinieni au devenit stramutati si pot beneficia de ajutorul UNRWA.
Totusi, normele specifice ale conventiei aplicabile palestinienilor stramutati privesc numai persoanele care beneficiaza in prezent de protectia sau de asistenta UNRWA. In consecinta, numai in cazul persoanelor care au recurs efectiv la ajutorul furnizat de UNRWA sunt aplicabile aceste reguli specifice. Dimpotriva, pentru persoanele care sunt sau care au fost eligibile numai sa beneficieze de protectia sau de asistenta din partea acestui oficiu raman aplicabile dispozitiile generale ale conventiei. Astfel, solicitarile de acordare a statutului de refugiat trebuie sa faca obiectul unui examen individual si nu pot fi admise decat in caz de persecutii din motive de apartenenta rasiala sau religioasa, de nationalitate sau din motive politice.
In ceea ce priveste problema dovezii beneficiului efectiv al unui ajutor din partea UNRWA, Curtea arata ca, desi inregistrarea la aceasta agentie constituie o dovada suficienta, trebuie sa se permita beneficiarului sa faca dovada prin orice alt mijloc.”

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

0 comentarii :

Trimiteți un comentariu

 

Receive All Free Updates Via Facebook.